Milles peitub monoodilise muusika saladus? Vaadates Euroopa muusikakultuuri arengulugu eelnenud aastatuhandel, näeme, kuidas ühehäälsest muusikast on välja kasvanud tuhandepalgeline mitmehäälse muusika kultuur, mis on läbi lugematute stiilide ning vormide kujundanud Õhtumaade muusika selliseks, nagu teda tänapäeval tunneme. Ometi eksisteerib ühehäälne muusika tänapäevani ka Euroopa kultuuris, rääkimata mitmetest Idamaade kõrgkultuuridest.
Kas ja kuidas on muutunud mitmehäälsuse tekkega muusikaline mõtlemine? Kas ĂĽhehäälne muusika on oma olemuselt primitiivne? Kuidas on mõistetud ĂĽhehäälse muusika olemust ja väljendusvorme Euroopa varasemas kultuuris ning kuidas teistes vanades kõrgkultuurides? Nendele ja paljudele teistele kĂĽsimustele on võimalik vastuseid otsida selleaastasel Tartu Vanamuusika Festivalil, kus kõrvuti Euroopa muusikutega astuvad ĂĽles tippmeistrid india klassikalise muusika alal, kõlab nii Ida kui Lääne kiriku ĂĽhe- ja mitmehäälne liturgiline muusika, kandinaavia vanad ballaadid ning improvisatsioonid, kus ristuvad vanakreeka heliread, Araabia muusika ning… tänapäev! Kauneid festivalielamusi kõigile!
Raho Langsepp, Tartu Vanamuusika Festivali kunstiline juht