« Tagasi avalehele / Back to home page EST | ENG
Avaleht Festival Georg Hackenschmidt FA Concerto FA Schola Taiji Artiklid
Festival 2018
Festival 2017
Festival 2016
Festival 2015
Festival 2014
Festival 2013
Festival 2012
Festival 2011
Festival 2010
Festival 2009
Festival 2008
Festival 2007
Festival 2006
Festival 2005
Festival 2004
Festival 2003
Festival 2002
Ajakava
Esinejad, loengud, kontserdid
Pildid / Photos 25.09
Pildid / Photos 26.09
Pildid / Photos 27.09
Pildid / Photos 28.09
Festival 2001
Festival 2000
Sri Lanka Kultuuri Festival
Festival 1999
Festival 1998
Festival 1997
Festival 1996
Ăśldist

Mahmoud Turkmani

Mahmoud Turkmani on sĂĽndinud 1964. aastal Halbas Põhja-Liibanonis. Kitarrisolistina tegi ta oma kodumaal koostööd paljude ansamblitega (nende hulgas tema enda loodud ansambel “Rabija” ja rahvamuusika-ansambel “Willada”). Kuna kodusõja tõttu oli tal võimatu lõpule viia oma muusikaõpinguid Liibanonis, siirdus ta Moskvasse, kus lõpetas Moskva Riikliku Kunstide Akadeemia 1989. aastal. Seejärel on ta end täiendanud selliste meistrite käe all, nagu Oscar Ghiglia (1989/90, Baseli konservatoorium), Juan Carmona (1991/92, flamenko kursus Andaluusias) ja professor Stephan Schmidt (1994-1997, Berni konservatoorium). Ĺ veitsis õppides lõi Turkmani oma kitarrikvarteti “Ludus”. Just professor Schmidt julgustas Turkmanit looma oma isikupärast stiili, milles peegelduks tema mitmekultuuriline taust.

Pärast oma Prantsusmaal elanud venna äkilist surma avastas Turkmani võimalused, kuidas väljendada ennast ka heliloomingu kaudu. Ta on öelnud: ”Ma ei suutnud oma valu sõnades kirjeldada. Pärast aastapikkust leina tundsin ma, kuidas muusika lihtsalt voolas minust välja, mind nõnda trööstides ja aidates. Ma hakkasin end vabastama pilli mängides ja muusikat kirjutades, see oli minu jaoks nagu teraapia ning ei olnud suunatud publikule. Minu sõprus Liibanoni suure poeedi ja muusiku Mansour Rahbanyga andis mulle tõuke, et pöördusin tagasi oma juurte juurde ning lõin sellest uue, laiemale publikule mõistetava muusikalise keele. Olen kirjutanud soolomuusikat, palju kvartette ning ĂĽhe kitarrikontserdi, mis kõik on seda keelt veel edasi arendanud.”


Alguses kasutas Turkmani oma teostes ainult kitarri (nii sooloinstrumendina kui ka kvartettides), kuid alates 1998. aastast on tema kompositsioonidesse järjest rohkem leidnud tee ka ud (araabia lauto). Ud, mida kutsutakse ka “araabia pillide kuningannaks”, on viinud Turkmani kĂĽsimuseni tema enda muusikalisest identiteedist. Ta on kasvanud ĂĽles kahes kĂĽllaltki erinevas muusikalises maailmas – Lääne ja Ida traditsioonis. Põhjalikud teadmised mõlemast maailmast on tal võimaldanud neid põimida nii, et tulemuseks ei ole mitte kahe erineva traditsiooni segu, vaid täiesti uus muusikaline kvaliteet. Kuidas võib araabia muusika mitmekesine laadi- ja veerandtoonimaailm sobida kokku Ă•htumaade muusika helistikesĂĽsteemiga? Kuidas saavad keerulised araabia rĂĽtmimudelid sulanduda tänapäeva muusikasse nii, et nad ei oleks kuulaja kõrvadele vaid kui kõlalised “arabismid”? Turkmani kombineerib julgelt polĂĽfoonilisi stiile ja renessanssmuusika mudeleid araabia muusika põhialustega – ja tulemus on väga huvitav ning loomulik. Soololugudes põimuvad ebatavalised neoklassikalised kõlamustrid oriendi väljendusviisi ning sĂĽgavalt puudutavate tundepiltidega.

Mahmoud Turkmani teinud koostööd paljude oma ala tippudega, nagu Kevyan Chemirani (pärsia löökpillivirtuoos), Barry Guy (London Jazz Composers Orchestra asutaja) jt, koos on tehtud ka hulgaliselt lindistusi.

***

XXIII Festival ORIENT et OCCIDENT 12.-14. oktoober, 2018

***

 Georg Hackenschmidti mälestusmärk on saanud ideelahenduse!

***

 Taiji yang stiili treeningud

***

FA Schola esitleb:
CD "Music from the Time of Marco Polo"