« Tagasi avalehele / Back to home page EST | ENG
Avaleht Festival Georg Hackenschmidt FA Concerto FA Schola Taiji Artiklid
Festival 2017
Festival 2016
Festival 2015
Festival 2014
Festival 2013
Festival 2012
Festival 2011
Festival 2010
Festival 2009
Festival 2008
Festival 2007
Festival 2006
Festival 2005
Festival 2004
Festival 2003
Festival 2002
Ajakava
Esinejad, loengud, kontserdid
Pildid / Photos 25.09
Pildid / Photos 26.09
Pildid / Photos 27.09
Pildid / Photos 28.09
Festival 2001
Festival 2000
Sri Lanka Kultuuri Festival
Festival 1999
Festival 1998
Festival 1997
Festival 1996
Üldist

Mahmoud Turkmani

Mahmoud Turkmani on sĂŒndinud 1964. aastal Halbas PĂ”hja-Liibanonis. Kitarrisolistina tegi ta oma kodumaal koostööd paljude ansamblitega (nende hulgas tema enda loodud ansambel “Rabija” ja rahvamuusika-ansambel “Willada”). Kuna kodusĂ”ja tĂ”ttu oli tal vĂ”imatu lĂ”pule viia oma muusikaĂ”pinguid Liibanonis, siirdus ta Moskvasse, kus lĂ”petas Moskva Riikliku Kunstide Akadeemia 1989. aastal. SeejĂ€rel on ta end tĂ€iendanud selliste meistrite kĂ€e all, nagu Oscar Ghiglia (1989/90, Baseli konservatoorium), Juan Carmona (1991/92, flamenko kursus Andaluusias) ja professor Stephan Schmidt (1994-1997, Berni konservatoorium). Ć veitsis Ă”ppides lĂ”i Turkmani oma kitarrikvarteti “Ludus”. Just professor Schmidt julgustas Turkmanit looma oma isikupĂ€rast stiili, milles peegelduks tema mitmekultuuriline taust.

PĂ€rast oma Prantsusmaal elanud venna Ă€kilist surma avastas Turkmani vĂ”imalused, kuidas vĂ€ljendada ennast ka heliloomingu kaudu. Ta on öelnud: ”Ma ei suutnud oma valu sĂ”nades kirjeldada. PĂ€rast aastapikkust leina tundsin ma, kuidas muusika lihtsalt voolas minust vĂ€lja, mind nĂ”nda trööstides ja aidates. Ma hakkasin end vabastama pilli mĂ€ngides ja muusikat kirjutades, see oli minu jaoks nagu teraapia ning ei olnud suunatud publikule. Minu sĂ”prus Liibanoni suure poeedi ja muusiku Mansour Rahbanyga andis mulle tĂ”uke, et pöördusin tagasi oma juurte juurde ning lĂ”in sellest uue, laiemale publikule mĂ”istetava muusikalise keele. Olen kirjutanud soolomuusikat, palju kvartette ning ĂŒhe kitarrikontserdi, mis kĂ”ik on seda keelt veel edasi arendanud.”


Alguses kasutas Turkmani oma teostes ainult kitarri (nii sooloinstrumendina kui ka kvartettides), kuid alates 1998. aastast on tema kompositsioonidesse jĂ€rjest rohkem leidnud tee ka ud (araabia lauto). Ud, mida kutsutakse ka “araabia pillide kuningannaks”, on viinud Turkmani kĂŒsimuseni tema enda muusikalisest identiteedist. Ta on kasvanud ĂŒles kahes kĂŒllaltki erinevas muusikalises maailmas – LÀÀne ja Ida traditsioonis. PĂ”hjalikud teadmised mĂ”lemast maailmast on tal vĂ”imaldanud neid pĂ”imida nii, et tulemuseks ei ole mitte kahe erineva traditsiooni segu, vaid tĂ€iesti uus muusikaline kvaliteet. Kuidas vĂ”ib araabia muusika mitmekesine laadi- ja veerandtoonimaailm sobida kokku Õhtumaade muusika helistikesĂŒsteemiga? Kuidas saavad keerulised araabia rĂŒtmimudelid sulanduda tĂ€napĂ€eva muusikasse nii, et nad ei oleks kuulaja kĂ”rvadele vaid kui kĂ”lalised “arabismid”? Turkmani kombineerib julgelt polĂŒfoonilisi stiile ja renessanssmuusika mudeleid araabia muusika pĂ”hialustega – ja tulemus on vĂ€ga huvitav ning loomulik. Soololugudes pĂ”imuvad ebatavalised neoklassikalised kĂ”lamustrid oriendi vĂ€ljendusviisi ning sĂŒgavalt puudutavate tundepiltidega.

Mahmoud Turkmani teinud koostööd paljude oma ala tippudega, nagu Kevyan Chemirani (pÀrsia löökpillivirtuoos), Barry Guy (London Jazz Composers Orchestra asutaja) jt, koos on tehtud ka hulgaliselt lindistusi.

***

Telemann ja tema inglise kolleegid
laupÀeval,
4. nov.kl 18
Tartu Ülikooli aulas

 

***

 Georg Hackenschmidti mĂ€lestusmĂ€rk on saanud ideelahenduse!

***

 Taiji yang stiili treeningud

***

FA Schola esitleb:
CD "Music from the Time of Marco Polo"