« Tagasi avalehele / Back to home page EST | ENG
Avaleht Festival Georg Hackenschmidt FA Concerto FA Schola FA Taiji Artiklid
Festival 2020
Festival 2019
Festival 2018
Festival 2017
Festival 2016
Festival 2015
Festival 2014
Festival 2013
Festival 2012
Festival 2011
Festival 2010
Festival 2009
Festival 2008
Festival 2007
Festival 2006
Festival 2005
Festival 2004
Festival 2003
Festival 2002
Festival 2001
Festival 2000
Sri Lanka Kultuuri Festival
Festival 1999
Festival 1998
Festival 1997
Festival 1996
Ăśldist

 
17.-19. mai 1996

Alates esimesest tõsisema taaselustamise lainest 60ndatel aastatel on vanamuusika leidnud üha enam poolehoidu. Vaatamata vanamuusika mängijate ja kuulajaskonna vähesusele kogu ülejaanud muusikamaailmaga võrreldes, on hakatud seda siiski aina rohkem uurima, mängima ning muusikaõpetuses kasutama. Kuigi võib väita, et isegi eelmisel aastal kirjutatud muusika on juba "vana", tähistab vanamuusika mõiste siiski peamiselt barokkajastul ning enne seda kirjutatud muusikat. See on ajajark, mis hõlmab suuremat osa Euroopa muusikapärandist ning millest siiamaani küllalt vähe teada on olnud.

Elame praegu huvitaval ajal, mis erineb eelnevatest näiteks kasvõi selle poolest, et vaevalt võib leida ajaloost teist perioodi, mil oleks tuntud huvi kõigi teadaolevate ajastute ja kultuuride muusika vastu. Kahtlemata ei saa seesugust huvitatust käsitleda omaette eesmärgina, küll aga kätkeb see endas võimalust muusika kaudu paremini, avaramalt mõista omaenda kultuuri tagapõhja. Praegusel ajal, mil Eestis aktiivselt taastähtsustatakse oma identiteeti hansakultuuri kontekstis, on põhjust ka Tartus rohkem tähelepanu pöörata selle ajastu muusikale.

Tartu Vanamuusika Festivali eesmärgiks on ühelt poolt vastava sisuga traditsiooni valjakujundamine Tartus, teiselt poolt aga omanäolise ja võimalusterohke festivali lisamine Eesti vanamuusikaellu tervikuna. Oma profiililt võiks Tartu Vanamuusika Festival kujuneda interdistsiplinaarseks, pakkudes paralleelselt kontsertide, teatrietenduste ning ajaloolise tantsuga ka loenguid vastavate ajastute kultuurist laiemas plaanis. Tegelikult on see tagasipöördumine loomuliku ajaloolise terviklikkuse juurde, kus erinevad elualad olid omavahel lahutamatult seotud ning täiendasid üksteist. Kontserdid aitaksid elustada muuseumide ruume ning annaksid võimaluse tunnetada nende sisu elava ajaloona, mille jätkajaks me ise praegusel ajal oleme. Nii nagu omal ajal oli õpipoisil ning sellil koht meistri kõrval, on ka Tartu Vanamuusika Festivalil professionaalsete esinejate kõrval oma kindel koht tudengitel ja õpilastel.

Tartu Vanamuusika Festivali keskmes on eelkõige keskaja ning renessanssmuusika. Huvipakkuvaid teemaarendusi on mitmeid, naiteks Euroopa muusikakultuuri kujunemislugu nende mõjude taustal, mis on olnud olulised nii antiigist kui idamaade kultuurist lähtuvalt. Võimaluste piires oleks edaspidi plaanis pakkuda teoreetiliste loengute kõrvale ka rohkem elavat muusikat nendest kultuuridest. Kahtlemata võib iga festival keskenduda ühele kindlale ajastule või teemale.

Niisiis sisalduvad esimese festivali värvikirevuses erinevad teemad, mida järgnevad Tartu Vanamuusika Festivalid võiksid puudutada.

Seniks jaab aga soovida kauneid elamusi sellel festivalil.

Raho Langsepp

***

Ă•htumeditatsioonid XXVII 31.08.21 Tartu Jaani kirikus

***

Taiji yang stiili treeningud on hetkel suvepuhkusel ja jätkuvad taas sügisel 2021

***

Valminud on dokumentaalfilm Georg Hackenschmidtist

***

 Georg Hackenschmidti mälestusmärk on saanud ideelahenduse!

***

FA Schola esitleb:
CD "Music from the Time of Marco Polo"