« Tagasi avalehele / Back to home page EST | ENG
Avaleht Festival Georg Hackenschmidt FA Concerto FA Schola Schola Gregoriana Tartuensis FA Taiji Artiklid
Festival 2021
Festivali kava
Festival 2020
Festival 2019
Festival 2018
Festival 2017
Festival 2016
Festival 2015
Festival 2014
Festival 2013
Festival 2012
Festival 2011
Festival 2010
Festival 2009
Festival 2008
Festival 2007
Festival 2006
Festival 2005
Festival 2004
Festival 2003
Festival 2002
Festival 2001
Festival 2000
Sri Lanka Kultuuri Festival
Festival 1999
Festival 1998
Festival 1997
Festival 1996
Ăśldist

Festival 2021

Festivali kava

Osta pilet

Heameel on teada anda, et vaatamata viirusele ja krõbedatele külmakraadidele selleaastane festival siiski toimub – sel korral detsembris.

Tähelepanelik festivali külastaja on kindlasti märganud, et aastatega on festivali nimes järjest harvemini esinenud sõna „vanamuusika“ ja kesksele kohale on jäänud sõnapaar „Orient et Occident“ – Ida ja Lääs. Sellel on oma kindel põhjus. Festivali eesmärgiks on endiselt kõrvutada ja võrrelda Õhtu- ja Hommikumaade muusikakultuure läbi ajaloo prisma. Viimastel aastatel on aga järjest rohkem esile kerkinud suundumused, kus väga sügavalt erinevatesse iidsetesse traditsioonidesse süvenenud muusikud on hakanud mängima ja komponeerima kaasaegset muusikat. Ja seda on olnud märgata nii Euroopa varajase muusika kui ka Aasia klassikaliste muusikakultuuride muusikute hulgas. See on väga põnevalt rikastanud kaasaegse süvamuusika helikeelt mitte ainult tänu teadmistele ja kogemuste pagasile, mida eelpoolnimetatud muusikud endaga uude muusikasse kaasa on toonud, vaid on lisanud ka täiesti uusi kõlavärve tänu täiesti teistsugustele muusikainstrumentidele – olgu need siis varasemad Euroopa või traditsiooniliste kõrgkultuuride pillid.

Selleaastasel festivalil kuulemegi traditsioonidest sĂĽndinud kaasaegset muusikat rohkem kui kunagi varem. Esimest suurt festivaliõhtut alustab Taani flöödivirtuoos Poul Høxbro, kes mängib hiina okariinil xun’il (hääld sĂĽn) nii iidseid hiina lugusid kui ka sellele pillile kirjutatud kaasaegset heliloomingut. Kõlalise võrdlusena saab kuulda traditsioonilise itaalia okariini virtuoosseid palasid 19. sajandist kõrvuti sellele pillile kirjutatud kaasaegsete lugudega. NB! haiguse tõttu pole Poul Høbrol võimalik festivalil osaleda. Tema asemel on võimalik kuulata flöödimuusikat eri ajastutest Eesti ĂĽhe teenekaima flöödisolisti, Neeme Punderi esituses. I festivaliõhtu jätkub Vana-Kreeka muusikaga, mida esitab ĂĽks tänapäeva juhtivaid spetsialiste sel alal, Baseli Vanamuusika Akadeemia (Schola Cantorum Basiliensis) emeriitprofessor Conrad Steinmann (Ĺ veits). Muusika, mida on võimalik sel kontserdil kuulata, pole aga mitte ajalooliselt säilinud fragmentide esitus, vaid kaasaegne rekonstruktsioon kõiki vanu reegleid ja põhimõtteid silmas pidades – seda nii kompositsioonitehnika kui ka pillide seisukohalt. Lisaks aulostele, mida mängib Conrad Steinmann, on Vana-Kreeka pillidest võimalik kuulda veel ka barbitost ja kitaarat, mida mängib Giovanni Cantarini (Itaalia). Araabia klassikalise muusika juurtega tänapäevast uusloomingut esitab teisel suurel festivaliõhtul ĂĽks tänapäeva maailma tunnustatumaid ud’i mängijaid, Ahmad Al Khatib (Palestiina/Rootsi). Klassikalistel araabia löökpillidel saadab teda kauaaegne ansamblikaaslane Youssef Hbeisch (Palestiina/Prantsusmaa). Kaasaegsest uusloomingust pole puutumata jäänud ka festivalikĂĽlalisi võõrustava FA Schola Ansambli repertuaar, mille põhikese eelnevatel aastakĂĽmnetel on olnud Euroopa keskaja instrumentaalmuusika.

Et aga oma silm (ja ka kõrv!) on kuningas, siis teretulemast kõigile vaatama ja kuulama! 

Kauneid festivalielamusi soovides,

Raho Langsepp,
Festivali kunstiline juht

***

Pärsia roos, 15.06.22 kl 19 Tartu Jaani kirikus

***

Georg Hackenschmidti monumendi projekt on saanud mõned viimased täpsustused

***

Valminud on dokumentaalfilm Georg Hackenschmidtist

***

 Georg Hackenschmidti mälestusmärk on saanud ideelahenduse!

***

FA Schola esitleb:
CD "Music from the Time of Marco Polo"