« Tagasi avalehele / Back to home page EST | ENG
Avaleht Festival Georg Hackenschmidt FA Concerto FA Schola Taiji Artiklid
Instrumendid
Eri maade kultuur ja muusika
Heliloojad ja poeedid
Esseed ja intervjuud
Intervjuud

"Vilepillimehe kĂŒlaskĂ€ik" Sigrid Maasen

Impressioon
7. oktoobril 2006 toimunud kontserdist "Tibia"
Kirjutatud Tartu Ülikooli muusikaesseistika kursuse raames

XI Rahvusvahelise Tartu Vanamuusikafestivali „Orient et occident” raames Jaani kirikus laupĂ€eval 7. oktoobril toimunud öökontsert pakkus kohaletulnuile mitmesuguseid emotsioone. Usutavasti oli nii mĂ”nelgi kontserdikĂŒlastajal pisut kahju, et algselt vĂ€lja kuulutatud kava apokalĂŒptilise sisuga keskaegsetest lauludest, mida pidid esitama Benjamin Bagby ning Norbert Rodenkirchen, polnud B. Bagby ootamatu haigestumise tĂ”ttu vĂ”imalik ette kanda. Festivali korraldajad valmistasid aga kohaletulnuile kordumatu elamuse, pakkudes kuulamiseks Norbert Rodenkircheni kava sooloflöödile.

N. Rodenkirchen, kes on sĂŒndinud Kölnis ning Ă”ppinud sealses muusikakĂ”rgkoolis kaasaegse ning barokkflöödi erialal, pakkus kirikusse kogunenuile kuulamiseks oma 2001. aastal valminud sooloplaadi „Tibia ex tempore” materjalile pĂ”hineva kava. Nii nagu mainitud plaadil, esitas Rodenkirchen ka kontserdil keskaegsetest kĂ€sikirjadest pĂ€rit meloodiaid ning nende improvisatsioonilisi edasiarendusi, kusjuures ajalooline materjal sulas pea jĂ€ljetult kokku interpreedi enda loominguga. VĂ”ib arvata, et kontsert tegi nĂ”utuks need kuulajad, kellele meeldib kontserdi ajal kavas sĂ”rmega jĂ€rge ajada, kuna vĂ€hem teadliku varajase muusika huvilise jaoks oli sellest helidekogumist traditsiooniliste meloodiate vĂ”i kĂ€sikirjadesse ĂŒles tĂ€hendatud viisijuppide eristamine improvisatsioonilisest materjalist praktiliselt vĂ”imatu ning ekspertidelegi oleks see ĂŒlesanne arvatavasti mĂ”ningast peamurdmist pakkunud. Ometi tuleks publiku mĂ”netist peataolekut kĂ€esoleva kontserdi puhul pigem plussiks pidada, kuna formaalse kava puudumine pani kuulajad interpreedile ning esitatavale muusikale harilikust enam tĂ€helepanu pöörama. Taoline sĂŒvenemine tasus end ka Ă€ra, kuna Rodenkirchen on muljetavaldava tunnetusliku tĂ€psusega omandanud keskaja autor-interpreetidele omase muusikalise kĂ€ekirja. Just sellel kontserdil kĂ”las muusika nii nagu seda teadjamate sĂ”nul keskajal sageli esitati – pikkade, suuresti improvisatsiooniliste helilĂ”ikudena, mille pingestatus on ĂŒhtlane esimesest noodist viimaseni.

Nii laotus esimestest flöödihelidest alates kuulajate ees laiali omapĂ€rane kĂ”lakangas, mille voltide vahelt paiskus kiriku löövide vahele pisut keskaegset tolmu, kuid samas ei piirdunud Rodenkirchen vaid varajaste meistrite vaimutöö restaureeritud kujul kuulajateni toomisega. Interpreedi poolt vallapÀÀstetud helid olid elavad ning hingavad. Kontserdil kĂ”lanud muusika oli oma olemuselt kordi avaram kui see kitsuke ruum, mida kiriku ajahambaist puretud telliskiviseinad talle pakkuda suutsid; sestap pani ta oma vĂ”lujĂ”uga massiivsed kirikumĂŒĂŒrid murenema, sirutudes lĂ€bi tekkinud avauste mustavasse öhe, ning pöördudes seejĂ€rel tagasi sissepoole, sopistamaks endale ÔÔnsat pesa kuulaja hinges – ikka selleks, et leida oma koht siin ja praegu.

Kogu sellele muusikalisele otsimisele ning uitamisele andis suuna Rodenkirchen, kes nagu Hamelini linna vilepillimees lummas oma hingestatud esitusega, pannes kontserdikĂŒlastajad end kuulama ning seejĂ€rel endale lĂ€bi fĂŒĂŒsilise ning metafoorilise aegruumi jĂ€rgnema. Kontserti kuulates jĂ€igi Norbert Rodenkirchenist mulje kui interpreedist, kes end varajase muusika radadel sedavĂ”rd kodus tunneb, et neil kasvĂ”i kinnisilmi liikuda vĂ”ib. Viimast demonstreeris flöödimĂ€ngija ka nĂ€itlikult, viies flöödihelid vĂ€ikesel jalutuskĂ€igul sĂŒgavas hĂ€maruses, milles vilkusid vaid ĂŒksikud kĂŒĂŒnlatuled, igasse kiriku nurka iga ĂŒksiku kuulajani, pakkudes neile vĂ”ib-olla terve vanamuusikafestivali kontekstis kĂ”ige autentsema varajase muusika kuulamiskogemuse.

Sigrid Maasen
TÜ inglise filoloogia magistrand

***

 Georg Hackenschmidti mĂ€lestusmĂ€rk on saanud ideelahenduse!

***

 Taiji yang stiili treeningud

***

FA Schola esitleb:
CD "Music from the Time of Marco Polo"