« Tagasi avalehele / Back to home page EST | ENG
Avaleht Festival Georg Hackenschmidt FA Concerto FA Schola Taiji Artiklid
Kontserdid 2017
Kontserdid 2016
Kontserdid 2015
Kontserdid 2014
Kontserdid 2013
Kontserdid 2012
Kontserdid 2011
Kontserdid 2010
Kontserdid 2009
Kontserdid 2008
Kontserdid 2007
Kontserdid 2006
Kontserdid 2005
Kontserdid 2004
Festivitas Artiumi Klassika
2003
2002
Toomkontserdid
Morgensterni Muusikasalong
Ăśldist

Kammerlik barokkooper "Coronide"

9. mai kell 19.00
Tartu Ăślikooli aulas

"Coronide"
Kammerooper ĂĽhes vaatuses.
Libreto aluseks on "un Pastore Arcade"
ja Publius Ovidius Naso.

Helilooja ja libreto koostaja - VĂ­t Zouhar
Kostüümid ja kujundus - Vendula Johnová
Lavastaja - Tomáž Hanzlík

 

Ensemble Damian (Tsehhi)

Coronide - Jana Synková
Apidamia - Markéta Vecerová
Apollo - Tomáš Hanzlík,
Dafni - Pavel Maška

Orkester:
Viiulid: Alena Strojilová, Tomáš Hanzlík, Veronika Navrátilová
Fagott: Tomáš Klásek
Orel: Lena Pulchertová, Marek Cermák
Tsello: Dalibor Pimek
Kontrabass: Katerina Truksová
Violon: Michal Reich

Ensemble Damian
Ansambel on kujunenud välja ĂĽliõpilastest, kes õpivad Olomoucis asuva Palacký Ăślikooli kunstide teaduskonna musikoloogia osakonnas ja pedagoogikateaduskonna muusikapedagoogika osakonnas. 1995. aastal esines ansambel esimest korda Ensemble Damiani nime all.

Täiskoosseisus on ansambel kui väike kammerorkester, mille juurde kuuluvad ka puhkpillid ja kammerkoor. Lauljad peavad väga tähtsaks häälekasutust, kus tuleb välja hääle loomulik tämber ja ilu, puuduvad aga pidev vibraato ja teised ooperlikud hääletekitamise võtted.

Instrumentalistid püüavad järgida ajaloolise esituspraktika põhimõtteid, mis tuginevad vastava ajastu allikatel. See ei tähenda, et oleks puudu väljendusrikkusest, pigem vastupidi, see aitab üle saada kindlakskujunenud stampidest. Ansambli repertuaari hulka kuulub ka hulgaliselt tänapäeva heliloojate loomingut ja ajalooliste esituspraktikate tundmine aitab annab uusi võimalusi ka modernse muusika interpretatsioonil.

Ensemble Damian püüab esitada oma programmid temaatiliste tervikutena selle asemel, et kasutada tavalist kontserdivormi. Viimasel ajal on selliselt sündinud mitmed barokketendused ja tänapäeva kantaatide, oratooriumite ning ooperite ettekanded. Ensemble Damian on osa võtnud mitmetest muusikafestivalidest (Forfest (Kromeríž), Baroko (Olomouc), Days of contemporary music (Praha), Janácek's autumn (Ostrava), International Music Festival (Brno)), teinud nii raadio- kui videosalvestusi ja andnud välja kolm CDd.


VĂ­t Zouhar
VĂ­t Zouhar (sĂĽnd. 1966) on lõpetanud Brno Janáceki Muusikaakadeemia ja Grazi Muusika ja Esituskunstide Ăślikooli (Austria), kus ta õppis kompositsiooni M. Ištváni, A. Pinose, H. M. Pressli ja Younghi Pagh-Paani juures. Ta on võtnud osa kompositsioonikursustest, mis toimusid Siena Accademia Chigianas (läbiviija Franco Donatoni) ja Darmstadtis. Ta on lõpetanud Brno Masaryki Ăślikooli muusikateaduse eriala ja 2001. aastal kaitses ta doktorikraadi Janáceki Muusikaakadeemias. Alates 1992. aastast on ta töötanud Elektroonilise Muusika Instituudis Grazis ja olnud õppejõud Olomouci Palaký Ăślikooli Muusikaosakonnas.

Zouhari senise loomingu hulka kuulub enam kui viiskümmend teost väga erinevatest žanritest. Ta on loonud kammer- ja orkestriteoseid, elektro-akustilisi kompostsioone, etendusi ja heli-installatsioone. Tema teoseid Brána slunce, Blízká setkání zbesilostí srdce, Jako voda je, Wide Crossing, Coronide jt on mängitud Praha Rahvusteatris, Brno Janáceki teatris, Grazi Bühnenis ja kantud ette festivalidel (Prague Spring, EXPO, Europalia, Hörgänge Wien, Mélos-Etos Bratislava jne) ning lindistatud nii raadio kui televisiooni jaoks. Heliloojana on Vít Zouhar töötanud Grazi Elektroonilise Muusika Instituudi juurs ja Werkstadt Grazis (1992-1994). Ta on saanud auhindu Generace'i (1992-1995) ja Musica Nova (1995) konkursil, 1991-1992. aastal omistati talle Grazi Linna Stipendium. Zouhar on teinud koostööd järgmiste kollektiividega: DAMA DAMA löökpilliansambel, Ensemble Damian, Fagoti Brunenses, Sonata a Tre jne. Ta on välja andnud ka mitmeid uurimusi 20. sajandi muusikast.


Coronide
Ooper „Coronide“ kanti ette 1731. aastal KromerĂ­Ĺľi lossis kardinal Schattenbachi tellimusel. Tolleaegsest ooperist on tänaseni säilinud ainult libreto, mille aluseks oli „Lambakarjus Arcadiast“ (un Pastore Arcade). Loo peategelase prototĂĽĂĽp on teadmata, võimalik, et oli tegemist kardinal Schattenbachi endaga. Francesco Peli poolt ooperile kirjutatud muusika ei ole säilinud. 1997. aastal tuli Tomáš HanzlĂ­kule, Ensemble Damiani kunstilisele juhile idee äratada see ooper varjusurmast. Ta võttis ĂĽhendust helilooja VĂ­t Zouhariga palus tal säilinud libreto järgi (taas)komponeerida muusika ooperile "Coronide". Zouhar otsustas kasutada säilinud libreto kõige dramaatilisemaid osi, lisas sellele kommenteerivad osad ja ka read Ovidiuse ”Metamorfoosidest”.

Ooper jutustab nĂĽmf Coronide’i dramaatilisest saatusest – usaldamisest ja usalduse murdmisest. Itaalia originaallibreto tunneterikkust annavad edasi retoorilised kujundid, samas kui Ĺľestid ja miimika on kĂĽllaltki vaoshoitud. Ooperi ”Coronide" esiettekanne toimus Olomouci festivalil Baroko 2000. Seal kandis seda ette Ensemble Damian, mida juhatas Tomáš HanzlĂ­k ja lavakujunduse tegi Vendula Johnová. Pärast seda on ooperit ette kantud mitmetel festivalidel (New Music Marathon (Praha 2001), Expostition of New Music (Brno 2001), Forfest (KromerĂ­Ĺľ 2001), Janácek’s autumn (Ostrava 2002) jt), Tšehhi televisioonis ja raadios.

***

Telemann ja tema inglise kolleegid
laupäeval,
4. nov.kl 18
Tartu Ăślikooli aulas

 

***

 Georg Hackenschmidti mälestusmärk on saanud ideelahenduse!

***

 Taiji yang stiili treeningud

***

FA Schola esitleb:
CD "Music from the Time of Marco Polo"