« Tagasi avalehele / Back to home page EST | ENG
Avaleht Festival Georg Hackenschmidt FA Concerto FA Schola Taiji Artiklid
Festival 2017
Festival 2016
Festival 2015
Festival 2014
Festival 2013
Festival 2012
Festival 2011
Festival 2010
Festival 2009
Festival 2008
Festival 2007
Festival 2006
Festival 2005
Festival 2004
Festival 2003
Festival 2002
Festival 2001
Festival 2000
Sri Lanka Kultuuri Festival
Festival 1999
Ajakava
Esinejad, loengud, kontserdid
Pildialbum 14.05
Pildialbum 15.05
Pildialbum 16.05
Festival 1998
Festival 1997
Festival 1996
Üldist

Musica Antiqua KĂƒÄŒln


Reinhard Goebel ja Musica Antiqua Köln

20. sajandi suhe vanamuusikaga on loovalt muutlik. Ainus kindel teadmine peitub tĂ”demuses, et keegi ei saa kindlalt vĂ€ita, kuidas peaks kaks-kolm sajandit tagasi kirjutatud muusikat esitama tĂ€napĂ€eval. EsmajĂ€rgulise tĂ€htsusega saavad olla vaid ajastu instrumendid, mis muusika meieni on toonud. Kahel viimasel aastakĂŒmnel on Reinhard Goebel ja tema ansambel Musica Antiqua Köln olnud vĂ”tmefiguurid ajalooliste muusikainstrumentide tĂ€htsuse suurenemise ja nende aktsepteerimise arenguteel.

Goebel on sĂŒndinud Siegenis 1952. aastal, Ă”ppinud kaasaegset ja barokkviiulit Kölnis Franzjosef Maieri ja hiljem Marie Leonhardti, Eduard Melkuse ja Saschko Gawriloffi juhendamisel. Goebel oli 21-aastane viiuldaja, kui asutas oma sĂ”pradest-kaastudengitest ansambli Musica Antiqua Köln. LĂŒhikese ajaga omandas ansambel laialdase repertuaari 17. ja 18. sajandi muusikast, esitades teoseid uudseis interpreteeringuis, mida publik lummatult vastu vĂ”ttis. Aastaid on Goebel oma isiksusega köitnud vĂ€ljapaistvaid instrumentaliste ning nad on jĂ€rginud tema kĂ”rgeid nĂ”udmisi pĂŒhendumusele ja virtuoossusele.

Ansambli mÔju suurenedes suurenes ka koosseis, repertuaar laienes vÀljapoole kammermuusika piire, esitusele tulid jÀrjest suuremad projektid, mis on tuntud virtuoossuse, fantaasiarikaste interpreteeringute ja rikkaliku ajaloolise kujutlusvÔime poolest.

Üle kahe aastakĂŒmne on Musica Antiqua Köln ja Reinhard Goebel olnud lahutamatult seotud kĂ”igi tĂ€htsamate vanamuusika keskuste ja festivalidega.

Autentsusliikumise tĂ”rvikukandjatena on nad tĂ€itnud oma muusikalise tee tavatu repertuaari ja vĂ€ljapaistvate lindistustega. Enne kui Goebel uue teose repertuaari vĂ”tab, ta mitte ainult ei tutvu partituuriga, vaid tegeleb laiemalt teose konteksti, ajastu ja tavadega, kandes intuitiivsed tĂ”lgendused ning tĂ”ekspidamised teosesse tööprotsessis. Goebel on jĂ”udnud arusaamisele, et paljud oma ajastu suurmeeste, eriti Johann Sebastian Bachi mĂ”jusfÀÀri kuuluvad heliloojad ootavad senini, et neid avastataks. Nii on Goebel juhatanud kuulajad selliste silmapaistvate muusikaloojate juurde nagu Johann Adam Reincken, Johann RosenmĂŒller, Johannes Schenck, Johann Paul von Westhoff, Matthias Weckmann, Nicolaus Adam Strungk, Carlo Farina, Salomone Rossi, Jean-FĂ©ri Rebel, Michel Blavet, Michel Corrette ja teised.

Musica Antiqua Köln’i rahvusvaheline lĂ€bimurre toimus sensatsioonilisel debĂŒĂŒtkontserdil Londonis Queen Elisabeth Hall’is 1979. aastal. Samal aastal toimus ka esimene tormiliste kiiduavaldustega vastu vĂ”etud esinemine Hollandi festivalil, millele jĂ€rgnesid turneed enamikus Euroopa riikides, USA-s, Kanadas, Iisraelis, Jaapanis, Koreas, Indoneesias, Austraalias, Indias ja LĂ”una-Ameerikas.

Alates 1978. aastast on Musica Antiqua Köln ja Reinhard Goebel olnud plaadikompanii Archiv Production exclusive artists. Novaatorlik roll tundmatu repertuaari avastamisel ja tutvustamisel on leidnud rahvusvahelist tunnustust, mis ilmneb arvukates auhindades: Deutsche Phonoakademie «Artist of the Year 1981», Deutscher Schallplattenpreis 1981 ja 1982, Grand Prix International du Disque 1984 ja 1987, Grammophone Award 1984 ja 1993, CD Compact Award 1990, 1994 ja 1995, Jahrespreis der Deutschen Schallplattenkritik 1993, Prix Caecilia 1993, Schallplattenpreis Echo-Klassik 1994.

Goebel tĂ”deb, et talle on tĂ€htsad teadmised ja arusaamad, mida muusika kannab ning mis peaksid jĂ”udma iga kuulajani. Tema eesmĂ€rgiks pole originaalsus originaalitsemise pĂ€rast, vaid vanamuusika esitused, mis on tĂ”eliselt uudsed, ajastutruud, nĂŒansirikkad avastused kĂ”rgbaroki muusikapĂ€randist.

Florian Deuter - viiul (J. Rogeri, Brescia 1713)
Reinhard Goebel - viiul (Jacobus Stainer, Absam 1665) ja vioola (Staineri jÀrgi, T. Muthesius 1994)
Isabel Schau - vioola (Staineri jÀrgi, Klier 1992)
Wolfgang von Kessinger - vioola anonym (Flandern 1650)
Volker Mölier - vioola (Leopold Widhalm, NĂŒrnberg 1742)
Anke Böttger - viola da gamba (R. Chéroni jÀrgi, Michel Groppe, 1992)
Markus Möllenbeck - cello (Simon Gilbert, Metz 1756)
Christian Rieger - klavessiin (Prantsuse/Saksa, anonĂŒĂŒmse meistri koopia, Joop Klinkhamer 1993)

***

Telemann ja tema inglise kolleegid
laupÀeval,
4. nov.kl 18
Tartu Ülikooli aulas

 

***

 Georg Hackenschmidti mĂ€lestusmĂ€rk on saanud ideelahenduse!

***

 Taiji yang stiili treeningud

***

FA Schola esitleb:
CD "Music from the Time of Marco Polo"